صفحات

۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

تحریم «بالاترین» توسط جمعی از کاربران

یکی از کاربران شناخته‌شده: «بالاترین» عامل شناسایی و بازداشت من شد

**********************
 
توضیح: این مطلب پس از حذف از وبسایت‌های خودنویس و بالاترین - که اولین بار در آنجا منتشر شد - دوباره عینا در وبلاگ «نجواهای نجیبانه» بازنشر می‌شود.

توضیحات تکمیلی درباره ماجرای پس از انتشار این مطلب در نوشتار زیر:



تحریم «بالاترین» توسط جمعی از کاربران
یکی از کاربران شناخته‌شده: «بالاترین» عامل شناسایی و بازداشت من شد

 

در اعتراض به رویه در پیش گرفته شده از سوی بالاترین، از ساعت ۲۴ امروز دوم اسفند تا ساعت ۲۴ نهم اسفند به وقت تهران، به مدت یک هفته، کاربران معترض بالاترین از فعالیت در این سایت خودداری می‌کنند.

خودنویس: جمعی از کاربران وب‌سایت
«بالاترین»، در دفاع از آزادی بیان و دموکراسی، حریم خصوصی و امنیت کاربران و در اعتراض به روند روبه رشد عدم رعایت اصل بی‌طرفی، عدم پایبندی بالاترین به قوانین اعلام‌شده خودش، عدم برخورد با کاربران متخلف، جانبدار، فحاش و ترول و حمایت از آنها و دادن اختیارات ویژه از جمله «بالایاری» به آنان و نیز اصرار بر تک‌صدایی در بالاترین و حذف، سانسور و فیلتر صدای مخالف در این وب‌سایت، از «خودنویس» خواسته‌اند که در اعلام تحریم چند روزه «بالاترین» پیش‌قدم شود.

به گفته کاربران معترض، در صورت عدم تغییر سیاست‌های حذف، سانسور و فیلتر در بالاترین، و عدم تضمین حقوق و امنیت کاربران، روش‌های اعتراضی دیگری به مرحله اجرا در خواهد آمد.
 
جمعی از اعضای بالاترین که عضو خودنویس نیز هستند، مطلب زیر را تهیه کرده‌اند:
خواسته کاربران از مدیران بالاترین، تضمین امنیت کاربران، تغییر سیاست‌های نادرست، پایبندی بالاترین به قوانین خودش و ایجاد شفافیت در قوانین، تعامل با کاربران، که اعتبار وب‌سایت از آنهاست، برخورد با کاربران متخلف و سلب اختیارات ویژه، مصونیت آهنین و «بالایاری» از آنان، برخورد با لینک‌های تجاری و سکسی و پاسخگویی رسمی بالاترین در این زمینه‌ها است.
 
در عین حال، تاکید ما بر این است که هدف این کار، بهبود کیفیت بالاترین در راستای هدف آزادی بیان و دموکراسی است و امیدواریم مدیران بالاترین نیز پاسخگوی اعتراضات کاربران باشند، خودنویس نیز برای انتشار صداهای مختلف، اعلام آمادگی می‌کند.
 
اما چرا تحریم؟! 

بهتر است بیش از این هیچ توضیحی ندهیم، فقط کامنت‌های زیر این لینک را بخوانید، ما هیچ قضاوتی نمی‌کنیم، قضاوت با شما...

یکی از کاربران شناخته‌شده:
«بالاترین» باعث شناسایی و بازداشت من شد
 
در همین ارتباط، عباس خسروی فارسانی، یکی از کاربران باسابقه بالاترین (AzadAzadeh) و نیز از دوستانی که در خودنویس نیز حساب کاربری دارد و نوشتارهایش را منتشر می‌کند، مطلبی را برای‌مان ارسال کرده‌اند که آن را عینا نقل می‌کنیم و در ادامه، چند لینک هم در زمینه مسائل بالاترین در چند ماه اخیر ذکر می‌کنیم:
 
دیروز دوستان وب‌سایت خودنویس با من تماس گرفتند و لینکی فرستادند و گفتند که جمعی از کاربران می‌خواهند بالاترین را چند روز تحریم کنند. مدتی بود فعالیت بسیار اندکی در بالاترین داشتم، اما لینک و کامنت‌ها را که دیدم، اصلا تعجب نکردم، هرچند این حجم از قانو‌ن‌شکنی، سانسور، فیلتر، استبداد و خفقان در شبکه اجتماعی بالاترین، که ادعای دموکراسی و آزادی بیان دارد، واقعا حیر‌ت‌انگیز بود.
 
شاید برخی دوستان بدانند که من به علت فعالیت‌های مجازی در ایران، توسط پلیس فتا و وزارت اطلاعات، شناسایی و بازداشت شدم (موضوع داغ بالاترین) و در حالی که از هیچ رانتی استفاده نکرده بودم و با رتبه ۴۱ کنکور سراسری و رتبه ۱ دکتری، در دانشگاه درس خوانده بودم، با اخراج از دانشگاه در زمان بازداشت، سه ماه مانده به پایان دوره دکترا، از دفاع از تز دکترایم و نیز ادامه تدریس در دانشگاه محروم شدم (گزارش سالانه عفو بین‌الملل و بیانیه مشترک عفو بین‌الملل، شیرین عبادی، شورای دفاع از حق تحصیل و عدالت برای ایران) و نهایتا هم ناچار به خروج غیرقانونی از وطن و آوارگی و غربت‌نشینی شدم، که شرح مختصری از آن را در آغاز کتاب «نجواهای نجیبانه» و نیز نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای نوشته‌ام.
 
یکی از چهار اتهام من، «عضویت در دسته‌جات معاند نظام، وابسته به صهیونیست‌ها» بود و این اتهام صرفا به دلیل داشتن حساب کاربری و فعالیت در وب‌سایت بالاترین به من منتسب گردید.
 
در دو روزی که در بازداشتگاه پلیس فتای اصفهان بودم، و پیش از انتقال به بازداشگاه «الف. طا» وزارت اطلاعات در اصفهان، سرهنگ ستار خسروی، رئیس وقت پلیس فتا و فرمانده کنونی پلیس آگاهی اصفهان و نیز بازجوهای وزارت اطاعات در ۱۸ روز بازداشت بعدی در بازداشتگاه «الف. طا»، بسیار به دنبال دستیابی به مدارک و اعترافاتی از من در زمینه وابستگی به اسرائیل، آمریکا و انگلیس بودند و البته هیچ چیزی پیدا نکردند و نهایتا فعالیت من در وب‌سایت بالاترین را دلیل وابستگی به اسرائیل معرفی کردند!

اما در همین زمینه، خاطره جالبی از بازجویی‌های پلیس فتا بگویم:
 
در جلسات بازجویی از یکی از بازجویان پلیس فتا که کارهای فنی و اینترنتی شناسایی من را انجام داده بود، پرسیدم جدای از همه مباحث، هیچ‌کس، حتی همسرم، از فعالیت‌های من خبر نداشت، همه فعالیت‌های من نیز با نام مستعار (آزاد آزاده) بود، تمام مسائل امنیتی را هم رعایت می‌کردم، چطور من را شناسایی کردید؟
 
پاسخ داد که محرمانه است، اما دستور از تهران داشتیم و اجمالا می‌گویم که ما اگر نیاز باشد، در خارج از کشور هم هرچقدر لازم باشد، هزینه می‌کنیم تا به هدف‌مان برسیم!
 
روزی که ماموران امنیتی برای بازداشتم به خانه آمدند، با مجموعه‌ای از پرینت‌ها از کتاب، وبلاگ و صفحه فیس‌بوک «نجواهای نجیبانه» و... و نیز شماره IP وارد خانه شدند. اما چطور به IP من دسترسی پیدا کردند؟ و در خارج از کشور، در چنین مواردی، کجا هزینه می‌کنند؟

سوالی بزرگ که تا همین اواخر همچنان برایم بدون پاسخ باقی مانده بود، هرچند با توجه به برخی شواهد، همواره یکی از گزینه‌های احتمالی جدی را وب‌سایت بالاترین می‌دانستم.
 
تا این که خودم بررسی دقیق‌تری کردم، سوابق ارتباط‌های بسیار محدود مجاز‌ی‌ام را در آن زمان بررسی کردم و اخیرا برخی دوستان بالاترین و خودنویس، مطالبی در این زمینه را در اختیارم گذاشتند.
 
من که فلسفه خوانده‌ام و بر فلسفه اخلاق متمرکز بود‌ه‌ام، آموخته‌ام که اصولا تا شواهد و قرائن کافی و قطعی به دست نیاورد‌ه‌ام، از داوری بپرهیزم و اگر جز این بود، در همان آغاز، متهم اصلی شناسایی‌ام را بالاترین معرفی می‌کردم.
 
اما اکنون با توجه به شواهد قطعی و بدون تردید، که بنا به دلایلی از ارائه جزئیات آنها معذورم، می‌گویم که IP من از طریق وب‌سایت بالاترین در اختیار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
 
کاربران و بالایارهایی در این وب‌سایت، که تعداد حساب‌های کاربری آنها در بالاترین هم کم نیست، و روش آنها هم برای کاربران شناخته‌شده است و هویت واقعی شاخص‌ترین آنها و نیز ارتباط‌های او با افراد خاص دارای قدرت و نفوذ و نهادهای امنیتی برای من محرز است، با داشتن دسترسی‌های ویژه به اطلاعات کاربران، آنها را در اختیار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسامی قرار می‌دهند.
 
چندی پیش یکی از دوستان به نقل از منبع معتبری می‌گفت که زمانی مهدی هاشمی رفسنجانی با من تماس گرفت و گفت وب‌سایت بالاترین را برایم بخر!
 
به هر روی، به نظر من، جمهوری اسلامی نشان داده است حاضر است حتی برای کارهایی بسیار کوچک، هزینه‌هایی بسیار بزرگ از کیسه ملت خرج کند و بنا بر این، به هیچ وجه کار سختی نیست که نهادها و افراد امنیتی جمهوری اسامی، با پرداخت هزینه‌های مادی یا غیرمادی (رانت) مستقیم و غیرمستقیم، مدیریت و هدایت این وب‌سایت را در اختیار بگیرند. فضای حاکم بر وب‌سایت بالاترین نیز هیچ تردیدی بر نفوذ جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی آن در این وب‌سایت باقی نمی‌گذارد.

این‌ها را اجمالا و سربسته گفتم که «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است»؛ اما حق شکایت از افراد حقیقی و حقوقی داخل و خارج از کشور و نیز وب‌سایت «بالاترین» در این زمینه را برای خودم محفوظ می‌دارم تا در زمان مناسب در این زمینه اقدام کنم.
 
در نهایت، از همه کاربران محترم بالاترین می‌خواهم به هیچ وجه به فضای این وب‌سایت اعتماد نکنند، بسیار رعایت احتیاط و مسائل امنیتی و حریم خصوصی را داشته باشند و من نیز همراه دوستان در هر فعالیت تحریمی همکاری می‌کنم و از سایر کاربران نیز می‌خواهم برای امنیت خود و دیگران هم که شده، صدای‌شان را به مدیران بالاترین و نهادهای مدافع دموکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر برسانند.
 
همچنین از آقای نیک‌آهنگ کوثر و تمام افرادی که امکان آن را دارند، تقاضا می‌کنم با توجه به شرایط موجود، در صورت عدم تغییر روش بالاترین و تضمین قابل تایید امنیت و حریم خصوصی کاربران و چندصدایی، دموکراسی و آزادی بیان در این وب‌سایت، به فکر تدارک پلتفورم جایگزین برای بالاترین باشند.



کامنت اهانت‌آمیز نسبت به نیک آهنگ کوثر ساعت‌ها با وجود حضور بالایارهای بالاترین، پاک نشد.

لینک و بقیه کامنت‌ها
 

======
 
لینک‌هایی در ارتباط با روش و رویه بالاترین در چند ماهه اخیر که البته صرفا «مشتی نمونه خروار» هستند:
(توجه به محتوای لینک‌ها و کامنت‌های آنها)
 















حمایت شخصیت‌ها و طیف‌های سیاسی و اجتماعی از محمد خاتمی، همزمان با تمسخر و تخریب وی توسط سایت‌های نیک‌آهنگ کوثر 
(موضوع داغ بالاترین، پس از چند ساعت، تیتر تغییر پیدا کرد و لینک‌های انتقادی از اصلاح‌طلبان از آن حذف شدند، تیتر جدید):

===== 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

*** نظرات شما بلافاصله منتشر می‌گردد ***